Van bakker tot influencer: Hoe veilig ondernemen op sociale media?

Artikel Onze Passie – November/december

U hebt het hoogstwaarschijnlijk zelf al gezien. Sociale media is “the place to be” om reclame te maken voor een bepaald product. Dit is niet zonder slag of stoot. Ondernemers die actief zijn op sociale media botsen regelmatig op juridische grenzen. Wat mag en wat mag niet? In dit artikel brengen wij u een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten.

 

Volgens cijfers van FOD Economie maakte in 2021 76,2% van alle Belgische ondernemingen gebruik van sociale media. Deze cijfers liggen ver boven het Europees gemiddelde van 58,7%. Dit heeft alles te maken met het feit dat de moderne onderneming niet louter een “winkel” is die producten of diensten verkoopt, maar een entiteit met een online persoonlijkheid. Een voorbeeld hiervan is de Franse bakker Cedric Grolet, die met zijn 11,4 miljoen volgers op Instagram wekelijks foto’s en filmpjes van zijn creaties post.

 

Sommige sociale media bieden naast reclame en een contactplatform de mogelijkheid om rechtstreeks via hen te verkopen. Social selling noemt men dit. Het klinkt als een paradijs op aarde. Belangrijk om weten is dat de juridische kant van dit verhaal niet geheel rooskleurig is. Belangrijke juridische aandachtspunten gaan over het account, privacy, consumentenbescherming en reclameregels:

 

  • Account: Veel sociale media platformen bieden een business account aan. Hierdoor kan de rechtspersoon van uw onderneming een eigen account maken op bv. Instagram of TikTok. Zo blijven uw private en professionele accounts gescheiden en kan alle aandacht naar de onderneming gaan.
  • Privacy: In ons artikel in dit magazine van juli/augustus 2023 hadden we het al uitvoerig over GDPR. De sociale media-applicaties houden het niet zo nauw met de privacygegevens van haar gebruikers. Het is daarom opletten geblazen met de informatie die meegedeeld wordt aan het sociale medium en hoe wordt omgegaan met de gegevens van consumenten.
  • Consumentenbescherming: Verschillende sociale media hebben een laagdrempelig shoppingplatform met betalingsdienst. Ook hier moet de consument beschermd worden. U bent verplicht om hen hier te informeren via de algemene voorwaarden. Deze moeten permanent en makkelijk raadpleegbaar zijn. De laagdrempeligheid om te verkopen geldt tevens voor de laagdrempelige wijze van informeren van de consument.
  • Reclame: Elk sociale medium heeft zijn eigen tools om reclame te maken. Het was tot kort niet altijd duidelijk wat nu wel of niet een advertentie is. Daarom bent u als ondernemer verplicht dit te melden als u reclame maakt op sociale media.

 

Voor ondernemingen in 2024 is het bijna noodzakelijk om actief te zijn op sociale media. Het is een goedkope manier om naamsbekendheid te bekomen en om dichter bij de consument te staan. Er zijn grote risico’s aan verbonden. Daarom is het van belang om te handelen volgens de regels van de kunst inzake privacy, consumentenbescherming en reclame.

Heeft u naar aanleiding van dit artikel vragen of bijstand nodig? Aarzel niet om ons te contacteren via g.godderie@villajuris.be of op het nummer 011 25 20 20.