Vanaf 1 juli 2022 moet elke Belgische onderneming (d.i. een winkel, bakkerij enz.) minstens één vorm van elektronisch betalen kunnen aanbieden.
De onderneming kiest zelf vrij welke vorm van elektronisch betalen zij aanbiedt. Betalen via bankkaart, maar ook betalen via mobiele bankapps en via Payconiq is perfect mogelijk. Ook is betaling via overschrijving mogelijk. Elektronische maaltijdcheques en consumptiecheques worden niet beschouwd als een vorm van elektronische betaling. Cash betalingen zijn nog steeds toegelaten, maar de klanten moeten te allen tijde de mogelijkheid hebben om elektronisch te kunnen afrekenen.
In het verleden gaven ondernemingen vaak aan dat zij geen elektronische betaalmogelijkheid wilden aanbieden door de hoge transactiekost die ermee gepaard gaat. In sommige gevallen zou deze hoger liggen dan de winst die op de verkoop werd gemaakt.
Evenwel bestaat de mogelijkheid om te onderhandelen over de transactiekost met de leverancier. Zo kunnen er geen of beperkte kosten worden aangerekend voor transacties onder een bepaald bedrag of naargelang het aantal transacties.
Ook is de transactiekost veel lager wanneer de betaling bijvoorbeeld gebeurt via Payconiq (6 cent per transactie) of een mobiele betalingsapp. In dergelijk geval zullen geen abonnementskosten, geen opstartkosten of kosten voor een betaalterminal verschuldigd zijn.
Indien niet wordt voorzien in minstens één vorm van elektronische betaling, kan een geldboete van 26 tot 10.000 euro worden opgelegd.
Naast bovenstaande verplichting om minstens één vorm van elektronische betaling aan te bieden, is het sinds 9 augustus 2018 tevens verboden voor iedere onderneming om nog een extra kost aan te rekenen voor het gebruik van een elektronisch betaalmiddel.
Met elektronisch betaalmiddel wordt bedoeld debetkaarten (zoals Bancontact, Maestro, elektronische maaltijdcheques enz.), kredietkaarten (Mastercard, Visa, American express enz.) maar ook betalingen via de smartphone (zoals Payconic), evenals betaling via overschrijving.
Een bordje met bv. de volgende melding “voor betalingen van minder dan 10 euro rekenen wij 0,50 euro transactiekost aan” is aldus uit den boze.
Het is de onderneming echter wel toegestaan om deze betaalmiddelen te weigeren of slechts toe te staan vanaf een bepaald bedrag zolang er, vanaf 1 juli 2022, minstens één elektronische mogelijkheid is. Cashbetalingen zijn uiteraard ook nog steeds toegestaan.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen of juridische bijstand nodig? Neem gerust contact met ons op via b.akkoc@villajuris.be en/of via 011 25 20 20.